Benut de kracht van 3D, verhoog sales
Danielle Brown
Verkoop meer producten, verlaag de kosten, verhoog de snelheid of diversifieer – managers hebben veel opties en uitdagingen als het gaat om het beheren en laten groeien van hun bedrijf. Voor veel bedrijven is echter 3D steeds vaker de onderscheidende factor, in het streven markten te veroveren en beter op de wensen van de klanten in te spelen dan de concurrentie.
Wat is er zo belangrijk aan 3D? Het gaat allemaal om het benutten van de kracht en de intelligentie van het 3D model in het ontwerpproces. Het gaat om het 3D visualiseren van wat de klant kan bestellen. En het gaat ook steeds meer om het gebruik van 3D-printen om klant-specifieke of unieke ontwerpen te leveren. Welkom bij de nieuwe manier om verkopen te verhogen.
Mass customization, en nog belangrijker: mass personalization zijn steeds meer gewild in de hedendaagse markt. Traditionele bedrijven passen het toe en nieuwe bedrijven ontstaan.
“Fabrikanten die mass-customized producten aanbieden, maar hun processen en tools niet stroomlijnen, zullen aanlopen tegen hogere kosten, langere lead-times en zullen de verkopen zien dalen.” - Jim Brown, President, Tech Clarity.
Personalisatie omarmen
De mogelijkheid om producten te personaliseren om aan de wensen van de individuele klant te voldoen, stelt bedrijven in staat om eindeloos veel combinaties van hun producten te verkopen. 3D-printen is een technologie die hier uitstekend bij past.
Bij massaproductie komen alle onderdelen identiek uit de productielijn of uit een matrijs – het ene onderdeel is op geen enkele manier te onderscheiden van een ander onderdeel. 3D-printen maakt het mogelijk om onderdelen te personaliseren en aan te passen, om aan de unieke eisen van de klant te voldoen.
Het maken van gereedschappen is in de productie-industrie een van meest kostbare en tijdrovende fasen. Met 3D-printen kunnen onderdelen of gereedschappen gemaakt worden met additieve technieken, tegen tarieven die veel lager liggen dat die van traditionele verspanende technieken. De hoge kosten die verband houden met de productie, lange lead-times, en arbeidsintensieve processen worden voorkomen. Dat maakt 3D-printen tot een uitermate aantrekkelijke technologie.
Moogue, een Nederlandse producent van gepersonaliseerde telefoonhoesjes, maakt gebruik van de kracht van 3D. Door verschillende 3D-technieken te combineren, kunnen zij unieke persoonlijke producten aanbieden.
Sebas Okkerman and Thijs Vernooij, de twee jonge Nederlandse ondernemers achter Moogue, stellen: “Moogue is het merk voor producten met als gemeenschappelijk kenmerk: de gebruiker ontwerpt”.
Hun doelgroep zijn unieke mensen met een sterk karakter. Moogue is er van overtuigd dat hun klanten precies weten wat ze willen. Deze overtuiging inspireerde hen om een 3D platform te ontwikkelen, waarin klanten snel en makkelijk hun eigen gepersonaliseerde producten kunnen ontwerpen.
Om deze visie tot realiteit te maken, hebben ze verschillende technologieën gecombineerd, waaronder SOLIDWORKS 3D CAD software en DriveWorks Sales Configurator software, samen met software voor de website, de webshop en Microsoft pakketten.
Door deze technieken te gebruiken kan Moogue constant ideeën blijven ontwikkelen. Ze hadden behoefte aan een oplossing waarmee 3D ontwerpen en het genereren van modellen geautomatiseerd werd, terwijl er voor klanten ook een web-weergave beschikbaar moest zijn. Deze benadering stimuleert nu echt hun verkoop.
Met het 3D platform dat Moogue ontwikkeld heeft, kunnen klanten vanuit huis een uniek gepersonaliseerd telefoonhoesje ontwerpen. Het product wordt in Nederland geprint en naar de klant verstuurd. Het hele proces verloopt relatief snel. Het duurt ongeveer 24 uur om een volledige batch met telefoonhoesjes te printen en te laten afkoelen.
Het voordeel van 3D printen is de grote complexiteit van de aangeboden producten. Producten worden in lagen opgebouwd, uit een grote verscheidenheid aan materialen. Dat biedt zeer veel mogelijkheden voor producenten van gepersonaliseerde producten.
De klanten van Moogue hebben de ervaring van een echt gepersonaliseerd product. Ze kunnen niet alleen het ontwerp van het hoesje kiezen, maar ook afbeeldingen en tekst toevoegen. Deze worden snel aan het ontwerp toegevoegd, en dan eenvoudig uitgeprint.
Het gebruik van een Sales Configurator
Door gebruik te maken van SOLIDWORKS met een DriveWorks Online Sales Configurator, kan Moogue zijn klanten exact bieden wat ze willen en tegelijkertijd ook nog een geweldige ervaring bieden.
Als de klant eenmaal zijn keuzes gemaakt heeft, krijgt hij een 3D preview te zien van zijn product. Hij kan het ontwerp controleren, om er zeker van te zijn dat het aan zijn wensen voldoet, voordat de opdracht bevestigd wordt. Het is voor de klant heel eenvoudig om op elk moment in het ontwerpproces terug te gaan en wijzigingen te maken.
Door deze service en de aandacht voor het detail, heeft Moogue een voordeel ten opzichte van de concurrentie. Klanten zijn trouwer, en vertellen aan vrienden en familie over Moogue en hun producten.
De markt
Cijfers tonen aan dat de markt van 3D printen groeit, waardoor het voor producenten van gecustomisde producten nog makkelijker wordt om marktaandeel te veroveren. De wereldwijde 3D print-industrie groeit naar verwachting van £ 3.07 miljard omzet in 2013 naar £ 12.8 miljard in 2018 en meer dan 21 miljard wereldwijd in 2020.
Dit geeft aan dat er veel mogelijkheden zijn om de verkopen te verhogen, voor bedrijven zoals Moogue, die de 3D technologie omarmen en inzetten om goede service aan hun klanten te bieden en aan hun wensen te voldoen.
Danielle Brown
Danielle is lid van het DriveWorks marketing team.